Valmistelija
Esko Rautiainen, vs.hallintojohtaja, esko.rautiainen@enontekio.fi
Perustelut
Lapin hyvinvointialueen väliaikainen valmistelutoimielin pyytää kuntien kannanottoa ruokahuollon palvelujen järjestämiseen. Lapin hyvinvointialue aloittaa toimintansa 1.1.2023. Hyvinvointialueen tulee järjestää erilaisia tukipalveluja osana sosiaali- ja terveyspalveluja. Ruokahuollon palveluja tarjotaan asiakkaille/potilaille eri palveluyksiköissä, joita ovat sairaalat, terveyskeskukset ja asumispalveluyksiköt. Lisäksi ruokahuollon palveluja tarjotaan kotiin esim. kotipalvelun asiakkaille. Hankintalaki ei mahdollista sitä, että esimerkiksi kunnan keskuskeittiö tuottaisi ruokahuollon palveluja sekä kunnan että hyvinvointialueen palveluyksiköihin.
Tulevassa palveluiden järjestämisessä on tunnistettu muutamia päävaihtoehtoja sekä niiden uhkia ja mahdollisuuksia:
1) Kunta tuottaa tarvitsemansa ruokapalvelut (koulut ja päiväkodit) omana palveluna tai muulla tavoin esimerkiksi kilpailuttamalla tarvitsemansa palvelut.
Oma tuotanto on riippumatonta muista toimijoista. Kaikki ratkaisut ovat omissa käsissä. Uhkana on yksikköhintojen nousu tuotantomäärien laskiessa. Käytännössä ruokapalvelujen toiminta joudutaan tässä vaihtoehdossa minimoimaan kesäkuukausien ajaksi ja niistä voi seurata henkilöstövaikutuksia.
2) Hyvinvointialue tuottaa tarvitsemansa ruokapalvelut (soten) omana tuotantona tai muulla tavoin. Hyvinvointialueen kannalta ruokapalvelujen järjestäminen pelkästään omana palveluna olisi erittäin haasteellista, mikäli toiminnan tulee olla käynnissä 1.1.2023. Suurimmat haasteet tulevat tilakysymyksistä, koneista, laitteista ja henkilöstöstä. Hyvinvointialue voi myös kilpailuttaa tarvitsemansa palvelut markkinoilla. Kilpailuttamisen lopputulos voisi olla hyvin monitahoinen. Isoimmat kohteet kiinnostavat eniten, pienimpiin ei välttämättä saisi tarjouksia lainkaan.
3) Kunnat ja hyvinvointialue perustavat yhteisen sidosyksikön, esimerkiksi osakeyhtiön, joka tuottaa palveluja kunnille, ostaa tarvittaessa palveluja kunnilta, tuottaa palveluna hyvinvointialueelle ja ostaa tarvittaessa palveluja hyvinvointialueelta (ns. inhouse sidosyksikkö). Yhteinen sidosyksikkö, esimerkiksi osakeyhtiö, mahdollistaisi nykyisten resurssien käytön myös jatkossa. Käytännössä ruokapalvelut siirrettäisiin liikkeenluovutuksella esim. osakeyhtiön toiminnaksi ja toiminta jatkuisi aiempien resurssien avulla. Kunta ja hyvinvointialue ostaisivat palvelun sidosyksiköltä ja sidosyksikkö tarvitsemansa palvelut kunnilta tai hyvinvointialueelta. Sidosyksikön kohdalla yksi merkittävä kysymys on se, miten pienimpien kuntien vaikutusvalta voidaan todellisuudessa taata sidosyksikköaseman vaatimusten mukaisesti.
4) Jokin muu vaihtoehto. Muu vaihtoehto voi olla jokin edellisen kohtien 1 - 3 yhdistelmä esim. alueelliset sidosyksiköt tai muu alueellisesti rajattu ratkaisu. Kunta voi myös teoriassa perustaa markkinoilla toimivan osakeyhtiön, joka voisi osallistua mahdollisiin hyvinvointialueen kilpailutuksiin. Samalla kunnan tulee tällaisessa tilanteessa avata omat palvelutarpeet markkinaehtoiselle kilpailulle.
Enontekiöllä on tällä hetkellä kolme valmistuskeittiötä:
Hetan alueen valmistuskeittiöt (Ala-aste, yläkoulu, lukio ja Luppokodin keittiöt) yhdistettiin keskuskeittiöksi vuonna 2003. Keittiö toimii vuonna 2005 remontoiduissa tiloissa koulukeskuksessa. Laitteistoa on osittain uudistettu ja muutettu käyttötarkoituksen mukaisesti, mm. uunikapasiteettia nostettu. Keittiöiden yhdistyttyä Luppokodin keittiö muuttui jakelukeittiöksi, päiväkoti Riekossa toimii myös jakelukeittiö.
Keskuskeittiöltä lähtee ateriapalveluja varhaiskasvatukseen, koulukeskukseen, ikääntyneiden yksikköön Luppokodille, kotipalveluaterioita asiakkaiden kotiin, toimintakeskus Hyrylään, sekä henkilöstöaterioita kunnan ja terveysaseman henkilöstölle. Päivittäinen ateriamäärä on keskimäärin 250 ateriaa / arkipäivä. Lisäksi valmistetaan viikonlopuiksi ateriat niin Luppokodille kuin kotipalveluasiakkaille, normaali viikonlopun tarve on n. 115 ateriaa. Lisäksi toimintaan kuuluvat koululaisten välipalat, kokoustarjoiluja ja erilaisten kunnan tapahtumien ruokahuoltoon osallistuminen.
Kaksi muuta keskuskeittiöön alaista valmistuskeittiötä ovat Karesuvannon ja Kilpisjärven kouluilla. Näistä keittiöistä toimitetaan ruokaa koulujen lisäksi myös varhaiskasvatukseen ja kotipalveluaterioita vanhuksille tarpeen mukaan. Karesuvannossa ateriamäärä on noin 50 ateriaa koulupäivinä, Kilpisjärvellä ateriamäärä on n. 30 ateriaa koulupäivinä. Pitkät välimatkat ovat olennainen syy keittiörakenteen ylläpitämisessä tällä laajuudella. Järjestelmällä pidetään yllä myös varautumista poikkeusolojen ruokahuollon hoitamiseen koko kunnan alueella.
1. Mikäli Enontekiöllä keskitettäisiin ateriapalvelu pelkästään varhaiskasvatuksen ja koulun tarpeeseen, se tietää yksikköhinnan nousua, koska ateriamäärät pienenevät. Tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen lapsimäärien ja koulujen oppilasmäärien väheneminen lisää suuntausta edelleen. Vaikutus henkilöstöön on pienentävä, lähiruoan käyttö vähenee valmistettavien ateriamäärien pienentyessä. Yksin toimivalle pienelle kunnalle tuo haastetta myös kilpailukyvyn heikkeneminen hankintojen osalta, kun hankintamäärät ovat pieniä.
2. Mikäli hyvinvointialue kilpailuttaisi omat palvelut, riskinä on, ettei tänne saada tarjouksia. Täällä ovat pitkät välimatkat ja pienet ateriamäärät, mitkä nostavat kustannuksia verrattuna isompien paikkakuntien ruokapalveluihin. Hyvinvointialueen ruokapalveluihin siirtyisi Luppokodin, toimintakeskuksen, hyvinvointialueen henkilöstön ja kotipalvelun ateriat Hetassa. Karesuvannossa ja Kilpisjärvellä hyvinvointialueen ruokapalveluihin siirtyisi kotipalveluateriat. Koska täällä ei ole lähistöllä sote-puolen keittiötä, ruoka tulisi kauempaa. Tällöin oman alueen lähiruoan käyttömahdollisuus muuttuu epävarmaksi. Työpaikkojen väheneminen voi olla myös mahdollista.
3. Liittyminen kuntien yhteiseen sidosyksikköön, in house -malliin.Tällä toimintamallilla siirtyminen hyvinvointialueen 1.1.2023 muutos asiakkaille ei näkyisi, aterioita tuotetaan olemassa olevista keittiöistä edelleen kaikille ikäryhmille. Mahdollisuutena on myös yhteistyön lisääntyminen niiden kuntien kanssa, jotka lähtevät tätä toimintamallia toteuttamaan. Saadaanko toimintamallilla kustannussäästöjä, jotka hyödyntävät kuntaa jatkossa? Yksi isompi toimija on vahvempi isommalla volyymilla. Pienen kunnan vaikutusvalta isommassa yhtiössä, miten saadaan oma ääni kuulumaan?
4. Kunnan oma yhtiö olisi kilpailutuksessa samalla viivalla muiden kilpailutukseen osallistuvien kanssa. Hyvinvointialue hankkii ateriat kilpailussa parhaiten pärjäävältä. Meillä on lisäksi pienet määrät, ei houkuttele kilpailuun. Paikkakunnalla tai lähialueella ei ole toimijoita, mitkä olisivat potentiaalisia ruokapalvelun tarjoajia kuntien joukkoruokailuun. Vanhusruokailussa tarvitaan esimerkiksi erikoisruokavalioita ja rakennemuunnettuja ruokia päivittäin, ruokapalvelun tuottajalla tulee olla osaamista myös tällä alueella.
Ehdotus
Esittelijä
Esko Rautiainen, vs.hallintojohtaja, esko.rautiainen@enontekio.fi
Kunnanhallitus kannanottonaan päättää, että Enontekiön kunta liittyy in house -sidosyksikköön hyvinvointialueen ruokapalvelujen järjestämisen osalta.
Järjestelyllä varmistetaan ruokapalvelujen kustannustehokkuus, saatavuus koko kunnan alueella kaikille asiakasryhmille niin normaalioloissa kuin poikkeusoloissa eikä järjestelyllä ole ainakaan lyhyellä tähtäyksellä tarkasteltuna negatiivisia henkilöstövaikutuksia.
Päätös
Esittelijä teki kokouksessa uuden päätösehdotuksen:
Kunnanhallitus kannanottonaan päättää, että Enontekiön kunta on in house -yhtiön jatkovalmistelussa mukana.
Lopulliset päätökset asiasta tehdään yhtiön perustamisvaiheessa.
Kunnanhallitus hyväksyi esittelijän kokouksessa muuttaman päätösesityksen yksimielisesti.