Valmistelija
Hannu Autto, Kehitysjohtaja, hannu.autto@enontekio.fi
Perustelut
Selostus
Enontekiön Kehitys Oy:n hallitus esittää Enontekiön kunnanhallitukselle kiinteistöjen siirtojen toteuttamista vuodenvaihteessa 2020-2021. Alla on Enontekiön Kehitys Oy:n hallituksen 9.11.2020 (§ 3) asiaa koskeva pykälä, missä selostetaan asian käsittelyhistoria, perustelut ja vaikutukset. Järjestelyn vaikutukset osapuolten taseeseen ja tulokseen syntyvät järjestelyssä mukana olevien kiinteistöjen tasearvojen ja käypien arvojen välisistä eroista. Käyviltä arvoiltaan vaihtuvat omaisuuserät ovat samanarvoisia. Järjestelyn lopulliset talousvaikutukset voivat poiketa hieman alla esitetyistä tarkoista arvoista, koska pohjana oleva selvitys perustuu vuoden 2019 tasetietoihin.
Enontekiön Kehitys Oy:n hallitus 9.11.2020 (§ 3)
"Enontekiön Kehitys Oy:n hallitus esitti Enontekiön kunnanhallitukselle 6.8.2019 (§ 7) kiinteistöjen siirtoa Enontekiön kunnan ja Enontekiön Kehitys Oy:n välillä. Kunnanhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 18.11.2019 (§ 234), jolloin kunnanhallitus päätti teettää selvityksen kiinteistöjärjestelyn toteutusvaihtoehdoista sekä niiden verotuksellisista ja taloudellisista vaikutuksista.
Asian valmistelua on jatkettu teettämällä ko. selvitys kiinteistöjärjestelyn parhaasta suoritustavasta (tekijänä KPMG Oy, selvitys liitteenä 1). Selvityksen perusteella kokonaistaloudellisesti paras tapa suorittaa järjestely on vaihtokirjalla siten, että järjestelyn kohteena olevat omaisuuserät kirjataan saajan taseeseen niiden käyvästä arvosta.
Järjestelyssä kunnan taseesta poistuisi yrityskiinteistön rakennuksen (tasearvo per 9/2019 205.143,64 €) ja lainasaamisten lyhennyksen (46.900,00 €) yhteenlaskettu summa 253.043,64 euroa ja tilalle tulisi käyvistä arvoistaan teollisuuskiinteistön maapohja, museokiinteistö (maapohja ja rakennus), Järämäkiinteistö ja virastotalon osakkeet niistä maksettuine varainsiirtoveroineen, yhteensä 228.916 euroa. Erotus 24.127,64 € kirjattaisiin kunnan tulokseen kuluna. Järjestelyllä olisi pieni kunnan tasetta ja tulosta heikentävä vaikutus.
Vastaavasti Kehityksen taseesta poistuisi teollisuuskiinteistön maapohja, museokiinteistö (maapohja ja rakennus), Järämäkiinteistö ja virastotalon osakkeet yhteenlasketulla tasearvoilla 144.575,25 €. Kehityksen tulokseen realisoituisi edellä mainittujen omaisuuserien käypien arvojen ja verotuksessa poistamattomien tasearvojen erotuksesta (tasearvot per 9/2019) 83.324,75 euroa liiketoiminnan muina tuottoina. Tilalle tulisi yrityskiinteistön rakennus käyvästä arvostaan siitä maksettuine varainsiirtoveroineen, yhteensä 187.200 euroa. Lisäksi Kehityksen vieraasta pääomasta vähennettäisiin 47.900 euroa. Järjestelyllä olisi pieni Kehityksen tasetta vahvistaa ja tulosta parantava vaikutus.
Kiinteistöjen siirron tarkoitus on jatkaa kunnanhallituksen 20.8.2018 § 157 asettamia ohjaus-ja toimenpide-ehdotuksia, mihin sisältyy ohjaus tytäryhtiöille tiivistää kiinteistökannan hallintaa yhden johdon alle. Järjestelyn jälkeen kuntakonsernin liikekiinteistöt olisivat yhden yhtiön alla, mikä myös helpottaa mahdollista fuusioitumista asuntokiinteistöyhtiöiden kanssa.
Esitys:
Enontekiön Kehitys Oy:n hallitus esittää Enontekiön kunnanhallitukselle kiinteistöjen siirtoa vaihtokirjalla selostusosassa mainitulla tavalla 1.1.2021. Enontekiön Kehitys Oy:n hallitus valtuuttaa yhtiön osalta toimitusjohtajan toteuttamaan järjestely.
Käsittely: Toimitusjohtaja antoi keskustelun aikana uuden esityksen, jossa alkuperäiseen esitykseen oli lisätty merkintä ”Tämä pykälä tarkastetaan kokouksessa”.
Päätös: Muutetun esityksen mukaan.
Liite 1: KPMG:n selvitys kiinteistöjen omistusjärjestelyistä (liikesalaisuuden piirissä)
Oheismateriaali: Lapin Arvokiinteistöjen arviolausunnot järjestelyn kohteina olevista kiinteistöistä (liikesalaisuuden piirissä)"
Yritysvaikutusten arviointi
Myönteisiä vaikutuksia.
Ehdotus
Esittelijä
Jari Rantapelkonen, Kunnanjohtaja, jari.rantapelkonen@enontekio.fi
Enontekiön kunnanhallitus päättää toteuttaa kiinteistöjen siirron Enontekiön kunnan ja Enontekiön Kehitys Oy:n välillä vaihtokirjalla selostusosassa mainitulla tavalla ja valtuuttaa viranhaltijat valmistelemaan asia tavoitteena vuodenvaihde 2020-2021 tai muutoin mahdollisimman pian.