Kunnanhallitus, kokous 3.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 168 Valtuustoaloite: Yhtenäisen peruskoulun perustaminen Karesuvantoon

ENODno-2023-383

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Riitta Peltovuoma, hallinnollinen rehtori, riitta.peltovuoma@enontekio.fi

Perustelut

Kunnanvaltuusto palautti Karesuvannon yhtenäisen peruskoulun perustamista koskevan asian takaisin valmisteluun kokouksessaan 29.5.2024 §12.  Kyseessä on Sari Norrgårdin tekemän valtuustoaloite.

Infrastruktuurin toimiala on selvittänyt Karesuvannon uuden koulurakennuksen muutostarpeet, mikäli kylään rakennetaan yhtenäinen peruskoulu alakoulun (perusopetuksen vuosiluokat 0-6)  sijaan. Samalla selvitettiin myös rakennuskustannusvaikutukset eri vaihtoehtojen osalta.

Tämänhetkisten laskelmien mukaan perusopetuksen vuosiluokille 0-6 suunniteltu rakennus on kooltaan 924 brm2 ja tulee maksamaan n. 3 340 000 €. Valtuustoaloitteen mukainen yhtenäinen peruskoulu (vuosiluokat 0-9) on kooltaan 1077 brm2 ja  tulee maksamaan n. 3 697 000 €. Lisärakennustarve  verrattuna alkuperäiseen, vuosiluokille 0-6 suunniteltuun koulurakennukseen on 153 brm2 ja lisäkustannustarve on 357 000 €. Tavoitehinnat eivät sisällä piha-alueita, ympäristön rakenteita ja irtokalusteita/irtaimistoa Rakennuskustannuksen lisäksi tarvitaan kahden erikoisluokan varusteet (fysiikka-kemia ja kotitalous). Näiden kalusteiden kustannukset ovat noin 37 000 €. 

Suurimmat kustannukset ovat henkilöstökulut ja kuljetuskustannukset. Yhtenäiskoulun kuljetuskustannukset ovat n. 88 000 €/lukuvuosi pienemmät. Kustannuksissa on otettu huomioon jäljelle jäävät lukiokuljetukset. Henkilöstökulut yhtenäiskoulussa ovat suuremmat, koska opettajaresurssia joudutaan kasvattamaan yhdellä ja ohjaajaresurssia joudutaan myös lisäämään. Henkilöstökulujen kasvu on n.100 500 €/lukuvuosi.

Yläluokkalaisten oppilasmäärä Karesuvannon koulupiirissä vaihtelee oppilasennusteaikana nykyisestä 14 oppilaasta 3 oppilaaseen.

Hetassa annettava yläluokkalaisten opetus annetaan pätevien aineenopettajien toimesta erillisissä ikäryhmissä, millä turvataan oppilaiden jatko-opintomahdollisuudet lukioon ja muihin oppilaitoksiin. Yhtenäisessä peruskoulussa opetus annettaisiin luokanopettajien ja yhden, jossain aineessa pätevän, tuntiopettajan toimesta. Tämä asettaisi Karesuvannon oppilaat eriarvoiseen asemaan.

Yläluokkalaiset ovat suurimmaksi osaksi murrosikäisiä, jolloin saman ikäisten kavereiden ja ystävien merkitys on hyvin suuri. Hyvin pienissä kouluissa voi lapsilla esiintyä syrjäytymisen kokemuksia sitä kautta, ettei lapselle löydy kavereita. Sosiaalisessa kehityksessä tarpeellisten sosiaalisten kontaktien määrä jää vähäiseksi, jos saman ikäisiä on vain muutama. Verkostoituminen, joka on tärkeää missä ikäryhmässä tahansa, jää tällöin vähäiseksi ja mahdollisuudet vertaisoppimiseen vähenevät.

Yläluokkalaisilla on jokaisessa aineessa eri luokilla erilaiset oppimäärät ja tavoitteet, mikä tekisi yläluokkalaisten opettamisen samassa ryhmässä haastavaksi. Mm ryhmätöiden tekeminen ei olisi mahdollista kaikissa aineissa.

Nykyisille Karesuvannosta tuleville yläluokkalaisille tehdyssä kyselyssä reilusti yli puolet oppilaista olisi halunnut käydä yläkoulua Karesuvannossa perustellen valintaansa lyhyemmällä koulumatkalla. Osa oppilasta olisi halunnut käydä koulua Hetassa perustellen valintaansa useammilla kavereilla, hauskemmalla ja erilaisella koulunkäynnillä. Kaikki oppilaat eivät halunneet ottaa kantaa asiaan.

 

Ehdotus

Esittelijä

Anne-Maria Näkkäläjärvi, Sivistysjohtaja, anne.nakkalajarvi@enontekio.fi

Hyvinvointilautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle,​ että kouluverkko pidetään nykyisenä.

Hyvinvointilautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle,​ että Karesuvantoon ei perusteta yhtenäistä peruskoulua. Perusteena ovat kustannusten nousu n. 406 500 €,  oppilaiden sosiaalinen ja pedagoginen yhdenvertaisuus ja nuoren kasvun ja kehityksen kannalta tärkeiden saman ikäisten sosiaalisten kontaktien ja vertaisoppimisen mahdollisuuksien vähäisyys.

Päätös

Esittelijän ehdotuksen mukaan. 

 

Eriävä mielipide

Anne-Maria Näkkäläjärvi
Ulla Keinovaara jätti suullisen eriävän mielipiteen asiasta.

Kokouskäsittely

Hallinnollinen rehtori esitteli lautakunnalle asiaa.

Kokouksen kuluessa Ulla Keinovaara teki muutosesityksen, että Karesuvantoon perustetaan yhtenäinen peruskoulu. Keinovaaran esitys raukesi kannattamattomana.

Valmistelija

  • Anne-Maria Näkkäläjärvi, Sivistysjohtaja, anne.nakkalajarvi@enontekio.fi

Perustelut

Kunnanvaltuusto palautti Karesuvannon yhtenäisen peruskoulun perustamista koskevan asian takaisin valmisteluun kokouksessaan 29.5.2024 §12.  Kyseessä on Sari Norrgårdin 14.12.2023 tekemä valtuustoaloite Karesuvantoon perustettavasta yhtenäisestä peruskoulusta,​ jossa voidaan suorittaa oppivelvollisuus kokonaisuudessaan 10 vuoden ajan esikoulusta yhdeksänteen luokkaan asti..

Valtuustoaloite käsiteliin hyvinvointilautakunnan kokouksessa 29.8.2024 § 52. Päätöksessään hyvinvointilautakunta esittää kunnanhallitukselle,​ että Karesuvantoon ei perusteta yhtenäistä peruskoulua. Perusteena ovat kustannusten nousu n. 406 500 €,  oppilaiden sosiaalinen ja pedagoginen yhdenvertaisuus ja nuoren kasvun ja kehityksen kannalta tärkeiden saman ikäisten sosiaalisten kontaktien ja vertaisoppimisen mahdollisuuksien vähäisyys.

Kustannusten nousu jakaantuu seuraavasti:

- rakentamiskustannukset ja kalusto yhteensä 394 000 euroa
- vuotuisten kustannusten nousu 12 500 euroa

Ehdotus

Esittelijä

  • Marja-Riitta Aalto, hallintojohtaja, marja-riitta.aalto@enontekio.fi

Kunnanhallitus 

1) toteaa, että valtuustoaloite ei anna aihetta toimenpiteisiin,

2) antaa yllä olevan vastauksen kunnanvaltuustolle tiedoksi,

3) esittää valtuustolle, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Sari Norrgård

Kokouskäsittely

Sari Norrgård ilmoitti olevansa esteellinen (hallintolaki 28.1 § kohta 7) ja oli poistuneena kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajan.

Tiedoksi

sivistysjohtaja, aloitteen tekijä

Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee kuntalain 136 §:n mukaan valmistelua tai täytäntöönpanoa; työ- ja virkaehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista; tai työnjohto- ja valvontaoikeuden käyttämistä.