Perustelut
Elinvoimalautakunta esittää Enontekiön kunnanhallitukselle toimistosihteerin toimen perustamista ja olemassa olevan toimistosihteerin viran lakkauttamista, siinä vaiheessa kun virkaa hoitava henkilö irtisanoutuu Enontekiön kunnan palveluksesta eläköitymisen johdosta. Tehtävä tulee avoimeksi kesän 2024 aikana.
Olemassa olevaa tehtävää hoidetaan virkasuhteessa ja Enontekiön kunnan henkilöstöohjeen 4.3 mukaisesti virat missä ei käytetä julkista valtaa tulee lakkauttaa.
Hallintosäännön 39 §:n mukaisesti kunnanhallitus päättää virkojen perustamisesta, viran tehtävistä, viran kelpoisuusehdoista ja hinnoittelukohdasta sekä viran lakkauttamisesta sekä virkanimikkeen muuttamisesta. Lautakunnat tekevät esitykset kunnanhallitukselle em. asioissa oman toimialansa osalta lukuun ottamatta toimialajohtajia ja toimialan vastaavia, joista päättää kunnanhallitus.
Toistaiseksi voimassa olevan työsopimussuhteen (toimen) perustamisesta ja sen lakkauttamisesta sekä asetettavista kelpoisuusvaatimuksista päättää kunnanhallitus ao. toimielimen esityksen pohjalta.
Enontekiön kunnan henkilöstöohjeen 4.1 kohdan mukaisesti "avoimiksi tulevia virkoja ja toimia ei saa täyttää ennen kuin on perusteellisesti selvitetty, voidaanko tehtävä hoitaa tehtävien uudelleenjärjestelyillä, sisäisillä siirroilla tai muulla tavalla täyttämättä virkaa tai tointa.
Vakinaiseen palvelussuhteeseen ottamisen tulee perustua huolelliseen valmisteluun ja vaihtoehtoisten ratkaisujen tarkasteluun. Avoimeksi tulevan viran/toimen (eläkkeelle jäänti, irtisanoutuminen jne.) osalta tulee ensin selvittää täyttämistarve, voidaanko tehtävä jättää täyttämättä tai täyttää mahdollisesti osa-aikaisena ja voidaanko olemassa olevan henkilöstön työpanosta kohdentaa uudelleen, järjestellä töitä uudelleen, hyödyntää uudelleensijoitusmahdollisuuksia (esim. sisäiset siirrot), toteuttaa uusia henkilötyöpanosta korvaavia ratkaisuja, hyödyntää ostopalveluja.
Mikäli tehtävä päätetään täyttää em. selvityksen jälkeen, on selvitettävä, ovatko tehtävät muuttuneet tai muuttumassa sellaisiksi, että tehtäväkuvaa, tehtävänimikettä tai tehtävässä vaadittavaa osaamista on muutettava vastaamaan paremmin kunnan palvelutuotannon tarpeita. On erittäin tärkeää, että etukäteen on perusteellisesti mietitty, minkälaiset hakukriteerit täyttävä työntekijä/viranhaltija halutaan palkata."
Infrastruktuuritoimialalla on tarve kokoaikaiselle toimistosihteerille, keskeisiin tehtäviin kuuluvat:
Enontekiön Vesihuolto Oy:n osalta: osto- ja myyntireskontran hoito, maksuliikenteen seuranta sekä kirjanpidon ja talousraportoinnin tehtävät. Lisäksi tehtävään kuuluvat vuosittaiset vesihuollon lakisääteiset raportoinnit ympäristöviranomaisille, talousarvion valmistelu ja seuranta sekä asiakasneuvonta. Asiakasrekisterin seuranta ja ylläpito sekä muut yleiset osakeyhtiön sihteerin tehtävät kuuluvat toimenkuvaan. Tehtävässä toimitaan pääkäyttäjänä mm. CGI-Vesikanta ja Visma-Fivaldi-ohjelmistoissa.
Enontekiön kunnan osalta: infrastruktuuritoimialalle kuuluvien toimien laskutus, seuranta ja perintä (mm. tila- ja maanvuokrat, kaukolämpö, maankäyttöön liittyvät sitoumukset). Infrastruktuurin alaisten määräaikaisten henkilöiden palkkojen valmistelu Populukseen, Enontekiön kuntakonsernin välinen kuukausittainen laskutus, osaltaan ostolaskujen tiliöinti ja asiatarkastus sekä asianhallintajärjestelmän käyttö. Sekä muut esimiehen määräämät tehtävät.
Tehtävän toimistosihteeri toimii tarvittaessa varahenkilönä infrastruktuuritoimialan toiselle toimistosihteerille.
Toimistosihteerin tehtävä sijoittuu infrastruktuuritoimialalle ja teknisen johtajan alaisuuteen. Enontekiön Vesihuolto Oy ostaa 50% tehtävän työpanoksesta.
Tehtävässä menestyminen vaatii vastuullisuutta, kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä monipuolisia tietoteknisiä taitoja. Käytössä on Enontekiön kunnan ja Enontekiön Vesihuolto Oy:n osalta mm. seuraavat ohjelmistot: Rondo, ProEconomica Premium, CaseM, Visma-Fivaldi, CGI-Vesikanta, Populus.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kimmo Lämsä, tekninen johtaja, kimmo.lamsa@enontekio.fi
Elinvoimalautakunta esittää kunnanhallitukselle toimistosihteerin toimen perustamista seuraavin kelpoisuusvaatimuksin:
Kelpoisuusvaatimuksena tehtävään on soveltuva taloushallinnon tutkinto, kuten tradenomi tai merkonomi tai muu vastaava aikaisempi tutkinto.
Tehtävässä edellytetään taloushallinnon prosessien tuntemista ja työkokemusta myyntireskontran, ostoreskontran ja kirjanpidon osalta. Sekä huolellisuutta, oma-aloitteisuutta sekä ratkaisukeskeistä työotetta ja taloushallinnossamme/ hallinnossamme käytössä olevien yleisimpien ohjelmien tuntemista. Saamenkielen taito katsotaan hakijalle erityiseksi ansioksi.
Palkkaus ja palvelussuhteen ehdot määräytyvät KVTES:n mukaan. Toimessa noudatetaan 6 kuukauden koeaikaa. Valitun on toimitettava hyväksyttävä lääkärintodistus terveydentilastaan viimeistään 30 päivän kuluttua valitsemispäätöksen tiedoksisaannista.
Elinvoimalautakunta julistaa toimen avoimeksi, mikäli Enontekiön kunnanhallitus perustaa em. toimen.