Valmistelija
Marja-Riitta Lukkari, hallintojohtaja, marja-riitta.lukkari@enontekio.fi
Perustelut
Matkailumarkkinoinnin tavoitteena on houkutella matkailijoita alueelle, lisätä matkailupalvelujen käyttöä ja siten edistää alueen taloudellista kasvua ja kehitystä. Brändin rakentaminen ei riitä, jos se ei vastaa todellisuutta. Kunnan tulee jatkossa panostaa nykyistä enemmän kesä- ja talvireitistöjen kunnostukseen ja ylläpitoon sekä toimivaan infraan, kuten Kilpisjärvellä veteen ja viemäröintiin.
Enontekiön kunta järjestää erilaisia tapahtumia, kuten markkinoita, musiikkitapahtumia ja teemaviikkoja, jotka houkuttelevat matkailijoita alueelle. Kunta hyödyntää sosiaalista mediaa ja verkkosivuja (enontekiolapland.com) tavoittaakseen laajemman yleisön ja houkutellakseen matkailijoita alueelle. Kunta seuraa matkailun kehitystä ja vaikutuksia alueeseen keräämällä tietoa matkailijamääristä, viipymäajoista, kulutuksesta ja muista relevantista tiedoista. Kunta luo kumppanuuksia muiden alueiden, kuntien tai organisaatioiden kanssa matkailun edistämiseksi laajemmin.
Matkailumarkkinoinnin yhtenä osana Enontekiön kunta on osallistunut alueen yhteismarkkinointiin. Yhteismarkkinoinnin toimintaa on ohjannut alueen yrittäjistä koostuva yhteismarkkinointiverkosto ja sen keskuudesta valittu säännöllisesti kokoontuva työryhmä. Yritysten jäsenyys yhteismarkkinointiverkostossa perustuu kunnan ja yritysten välisiin sopimuksiin. Enontekiöllä on noin 90 matkailualan yritystä. Syyskuussa 2023 yhteismarkkinointiverkostoon kuuluu 34 yritystä. Yhteismarkkinointiverkosto ei ole juridinen toimija.
Yhteismarkkinointiverkoston yritykset ovat maksaneet Enontekiön kunnalle vuosittain liikevaihdon perusteella määräytyvän jäsenmaksun. Jäsenmaksut käytetään yhteismarkkinoinnin rahoitukseen. Vastineeksi yritys saa hyödynnettäväkseen yhteismarkkinoinnin toimenpiteet:
• Yrityskortin Enontekiön matkailun kotisivuille www.enontekiolapland.com
• Rivi-ilmoituksen vuosittain julkaistavaan Enontekiön matkailukarttaan
• Yrityksen esitteitä voi olla jaossa Enontekiön matkailun toimipisteissä ja tilaisuuksissa
• Yrityksen tuote- ja palvelutietoja voidaan esitellä matkanjärjestäjille ja muille avaintahoille
• Yrityksen materiaalia voidaan jakaa Enontekiön matkailun some-kanavissa
• Oikeuden käyttää Enontekiön matkailun tuotemerkkiä yrityksen omassa viestinnässä
Lisäksi yrityksellä on ollut mahdollisuus osallistua lisämaksusta:
• Matkamessuille ja kotimaan markkinointitilaisuuksiin osallistuminen
• Kuvallinen mainospaikka matkailukarttaan
• Muut vuosittain päätettävät toimenpiteet
Enontekiön kunta on sopimuksissa sitoutunut rahoittamaan yhteismarkkinointia kaikkien jäsenyritysten jäsenmaksuja vastaavalla summalla. Vuonna 2023 talousarviossa kunnan osuudeksi on arvioitu 26 410 euroa ja yritysten osuudeksi 23 000 euroa. Enontekiön kunnassa matkailumarkkinointiryhmän toiminnasta on vastannut viestijän nimikkeellä toimiva kunnan työntekijä 50 % työajalla. Viestijä on toiminut myös matkailumarkkinointiryhmän sihteerinä.
Matkailuyrittäjistä koostuva työryhmä on tehnyt kunnanhallitukselle esityksen, että
- Matkailun yhteismarkkinointi lopetetaan pikaisella aikataululla sopimuksien edellyttämällä kolmen kuukauden irtisanomisajalla, jolloin toiminta loppuu viimeistään 31.12.2023.
- Perustettavaa matkailun osakeyhtiötä (työnimi Matkailu Oy) tuetaan ostamalla maksimissaan 24.5% yhtiön osakekannasta
- Enontekiön kunta sitoutuu tukemaan 1.1.2024 alkavaa osakeyhtiön toimintaa vuosittaisella tukimaksulla. Tukimaksun suuruus vuonna 2024 on Matkailu Oy:n alustavan talousarvion mukaan 25 000 € tai vaihtoehtoisesti 35 000 €, jos Enontekiön kunta haluaa perustettavan alueorganisaation vastaavan myös matkailuneuvonnasta. Matkailuneuvonta on toistaiseksi ollut Metsähallituksen hoidossa ostopalveluna 10 000 € vuosimaksulla.
- Yhteismarkkinointisopimukseen kirjatut matkailumarkkinoinnin palvelut ostetaan Luoteis-Lapin Matkailuyhdistykseltä 1.9. - 31.12.2023 välisenä aikana.
Ehdotuksen viimeinen kohta ei ole ajankohtainen, koska Enontekiön kunta on palkannut viestijän ajalle 1.9.-31.12.2023 hoitamaan yhteismarkkinoinnin toimenpiteitä sopimusten mukaisesti. Metsähallituksen ja Enontekiön kunnan välinen sopimus on toistaiseksi voimassa oleva, eikä kunta näe syytä puuttua siihen yhteismarkkinointiasian käsittelyn yhteydessä.
Nykyinen yhteismarkkinoinnin toimintamalli on kunnan näkökulmasta raskas, sillä verkoston ja kunnan välinen työnjako on epäselvä ja häilyvä. Lisäksi yhteismarkkinoinnin nykyinen toteuttamistapa asettaa kunnan yritykset eriarvoiseen asemaan, eikä se matkailumarkkinoinnin näkökulmasta ole edullista alueelle. Kunnan toteuttama matkailumarkkinointi on keskittynyt verkostoon kuuluvien yritysten palveluiden markkinointiin enontekiolapland-verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Kunnan rooli matkailumarkkinoinnissa tulisi jatkossa olla konkreettisempaa ja kohdentua koko alueella toimivien yritysten kasvun ja kehityksen tukemiseen. Vaihtoehtona voisi olla esimerkiksi se, että avataan kaikille Enontekiön alueen yrityksille pääsy kunnan verkkosivujen palveluluetteloon. Näin matkailija näkisi kattavasti mitä palveluita alueella tarjotaan, sen sijaan että näkee vain 34 yrityksen tiedot. Yhteismarkkinointiin kohdennettuja varoja olisi tuloksellisempaa kohdentaa konkreettisempiin toimiin, mm. latuverkoston ylläpitoon.
Ehdotus
Esittelijä
Petri Härkönen, kunnanjohtaja, petri.harkonen@enontekio.fi
Kunnanhallitus päättää, että Enontekiön ei lähde mukaan perustettavaan matkailun alueorganisaatioon. Kunnanhallitus päättää, että Enontekiön kunta irtisanoo matkailun yhteismarkkinoinnista tehdyt sopimukset niissä mainitulla irtisanomisajalla.
Edelleen kunnanhallitus päättää, että kunta tekee kuntamarkkinointia omista lähtökohdistaan omilla kustannuksilla, ottaen huomioon matkailumarkkinoinnin tarpeet. Kunta neuvottelee matkailuyritysten tarpeista yritysten esitysten pohjalta. Kunta osallistuu matkamessuille, johon yritykset voivat osallistua omalla kustannuksellaan. Kunta ylläpitää enontekiolapland.com -verkkosivustoa ja sosiaalisen median kanavia sekä painaa matkailukartan. Muutokset toimialoilla huomioidaan talousarvion laatimisen yhteydessä.
Kunnanjohtajan muutettu päätösehdotus:
Asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi mahdollisen valmistelussa tapahtuneen esteellisyyden korjaamiseksi.
Päätös
Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Helinä Hautamäki ilmoitti esteellisyytensä asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta klo 15:53. Kunnanhallitus siirtyi käsittelmään § 220 Kunnanjohtajan ajankohtaiset/ ilmoitusasiat, koska kokoukseen kutsuttiin Hautamäen tilalle varajäsen Heikki Järvistö. Ennen asian käsittelyä kokouksessa pidettiin tauko klo 16:00-16:15. Heikki Järvistö saapui kokoukseen klo 16:15.