Kunnanhallitus, kokous 13.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 143 Oikaisuvaatimus kunnanhallituksen päätökseen 28.5.2024 § 99

ENODno-2024-143

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kai Takkunen, maankäyttöinsinööri, kai.takkunen@enontekio.fi

Perustelut

Kiinteistön 47-402-42-97 omistaja Kilpissafarit Ky on hakenut Kilpisjärven asemakaavan muutosta.

Asemakaavan muutosta haetaan Tsahkalluoktantien varrella olevan rakennuspaikan laajentamiseksi. Kaavamuutoshakemus koskee kiinteistöjä 47-402-42-22 ja 47-402-42-97. 

Asemakaavan muutoksen tavoitteena on laajentaa Kilpissafarit Ky:n rakennuspaikkaa (RM) nykyisen kaavan mukaiselle lähivirkistysalueelle. Kaavan mukainen rakennuspaikka on hyödynnetty äärimmilleen ja yrityksen kasvattaminen nykyisellä tontilla on käynyt mahdottomaksi. Rakennuspaikan laajentamisen myötä hakijan tarkoituksena olisi rakentaa uudet tilat asiakkaille ja kausisäilytystilat moottorikelkoille ym. kalustolle. Tontilla tarvitaan lisää tilaa myös polttopuiden säilyttämiselle.

Voimassa olevan kaavan mukainen rakennuspaikka on Kilpissafarien omistuksessa ja laajennusalue kunnan omistuksessa. Laajennusalue on tarkoitus myydä hakijalle, kun asemakaavamuutos on saanut lainvoiman.

Kaavamuutos hyödyttää erityisesti hakijaa, minkä vuoksi hän sitoutuu maksamaan kaavamuutoksesta aiheutuvat kulut kokonaisuudessaan.

Ko. kaavamuutoksen valmistelussa on seuraavat vaiheet: 1) Kunnanhallitus päättää kaavamuutoksen vireilletulosta sekä asettaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville 2) Kunnanhallitus asettaa kaavaluonnoksen nähtäville (30 vrk). Mahdolliset mielipiteet, muistutukset ja lausunnot otetaan huomioon. 3) Kunnanhallitus asettaa kaavaehdotuksen nähtäville (30 vrk). Mahdolliset mielipiteet, muistutukset ja lausunnot otetaan huomioon. 4) Kunnanvaltuusto hyväksyy asemakaavamuutoksen kunnanhallituksen esityksestä. 5) Valitusmahdollisuus. 6) Kaavamuutoksen voimaantulo.

Ehdotus

Esittelijä

Marja-Riitta Aalto, hallintojohtaja, marja-riitta.aalto@enontekio.fi

Kunnanhallitus päättää kuuluttaa Kilpisjärven korttelin 18 asemakaavan muutoksen vireille sekä asettaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville (MRL 63 §).

Päätös

Kunnanhallitus päätti, että esitettyä kaavamuutosta ei käynnistetä.

Esteellisyys

Elli-Maria Kultima

Kokouskäsittely

Elli-Maria Kultima ilmoitti olevansa esteellinen asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi (hallintolaki 28.1 § kohta 1).

Ennen päätöksentekoa kunnanhallitus kuuli maankäyttöinsinööri Kai Takkusta asiasta.

Leena Palojärvi teki muutosehdotuksen: "Esitän, että kunnanhallitus ei käynnistä esitettyä kaavamuutosta. Kunnanhallitus on kokouksessaan 31.10.2023 § 257 päättänyt olla käynnistämättä kaavamuutosta Kilpisjärvellä Harjuntiellä. Perusteluina silloin on ollut että lisämaan myyminen ja yksittäisen tontin laajentaminen Kilpisjärven rantaan ilman painavia syitä ei olisi tasapuolista muiden maanomistajien kannalta. Tässä tapauksessa RM totin laajentaminen lähivirkistysalueelle kaavamuutoksella ei ole tarkoituksenmukaista eikä tasapuolista muiden maanomistajien kannalta. Tsahkalluoktantie on omakotialuetta, ja laajamittainen yritystoiminta ei näin ollen ole tarkoituksenmukaista ko. alueella."

Pekka Tjäderhane kannatti Palojärven muutosehdotusta. Helinä Hautamäki kannatti pohjaehdotusta.

Koska kokouksessa oli tehty kannatettu muutosehdotus, suoritettiin äänestys. Pohjaehdotus JAA, Leena Palojärven muutosehdotus EI.

Äänestyksessä JAA-ääniä annettiin 3 ja EI-ääniä 3. Äänten mennessä tasan, puheenjohtajan ääni ratkaisi päätöksen. Leena Palojärven muutosehdotus tuli kunnanhallituksen päätökseksi.

Äänestystulokset

  • Kyllä 3 kpl 50%

    Helinä Hautamäki, Anja-Maija Lundell, Janne Näkkäläjärvi

  • Ei 3 kpl 50%

    Pekka Tjäderhane, Leena Palojärvi, Oula-Matti Palojärvi

Valmistelija

  • Kai Takkunen, maankäyttöinsinööri, kai.takkunen@enontekio.fi

Perustelut

Kuntaan on toimitettu Kilpissafarit Oy:n laatima oikaisuvaatimus kunnanhallituksen päätöksestä 28.5.2024 § 99. Kunnanhallitus päätti tuolloin, että esitettyä Kilpisjärven korttelin 18 asemakaavan muutosta ei käynnistetä.

Hallintolaki 49 g §:n ”Oikaisuvaatimuksen ratkaiseminen ja virheen korjaaminen"
Otettuaan oikaisuvaatimuksen tutkittavakseen viranomainen voi muuttaa hallintopäätöstä, kumota päätöksen tai hylätä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuspäätöksessä on annettava perusteltu ratkaisu oikaisuvaatimuksessa esitettyihin vaatimuksiin. Oikaisuvaatimuspäätöksen perustelemiseen ei sovelleta 45 §:n 2 momenttia.

Oikaisuvaatimuksen ratkaiseva viranomainen voi tehdä samassa yhteydessä ilman eri vaatimusta myös virheen korjaamista koskevan päätöksen siten kuin 50–53 §:ssä säädetään.”

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että kunnanhallitus kuuluttaa Kilpisjärven korttelin 18 asemakaavan muutoksen vireille sekä asettaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville (MRL 63 §).

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut:

Oikaisuvaatimuksen mukaan kokouksessa äänestykseen johtanut muutosehdotus sisältää virheellistä tietoa ja on paikallista yrittäjää syrjivä.

Muutosehdotuksessa viitataan 31.10.2023 § 257 tehtyyn päätökseen, jossa loma-asumiseen tarkoitetulle tontille ei myönnetty laajennusta. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, ettei loma-asumiseen tarkoitetun tontin laajentamista ja matkailuyrityksen tarvetta lisämaalle voi rinnastaa toisiinsa.

Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että melkein jokainen alueella toimiva yritys on hakenut ja saanut tarvitsemaansa lisämaata. Tilanteen mukaan lisämaata on myönnetty myös lähivirkistysalueilta. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että vertailukohdaksi olisi pitänyt ottaa se, miten kunnassa on päätetty muiden paikallisten yritysten laajentumishankkeista. Oikaisuvaatimuksen mukaan kunnanhallituksen päätös asettaa Kilpissafarit Oy:n eriarvoiseen asemaan muihin alueen yrityksiin nähden.

Oikaisuvaatimuksessa kiinnitetään huomiota myös muutosehdotuksen väitteeseen, että ”Tsahkalluoktantie on omakotialuetta ja laajamittainen yritystoiminta ei näin ollen ole tarkoituksenmukaista ko. alueella.” Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että Kilpissafarien tontilla on asemakaavassa RM -käyttötarkoitusmerkintä, joka tarkoittaa matkailua palvelevaa korttelialuetta. Tsahkalluoktan alueen muut tontit on tarkoitettu asumiseen (kaavamerkintä AO tai AR), mutta oikaisuvaatimuksen mukaan monilla näistä tarjotaan matkailupalveluita, kuten majoitusta ja ohjelmapalveluita.

Kilpissafarien rajanaapurina toimii Lapland Hotels ja Safaris. Tämä suuri matkailuyrityksen tontti rajautuu Kilpisjärven rantaviivaan ja välittömästi Tsahkalluoktantien omakotialueeseen 200 metrin matkalta.

Oikaisuvaatimuksen mukaan Kilpissafarien toiminnot on sopeutettu luontevasti kuulumaan osaksi Tsahkalluoktantien aluetta. Tontin laajentaminen auttaisi yritystä sopeutumaan vieläkin paremmin nykyiselle paikalleen. Asianmukaiset palvelu- ja varastotilat parantavat alueen viihtyisyyttä ja vähentävät entisestään mahdollisia häiriöitä ja haittoja. Toimintojen siirtäminen muualle ei oikaisuvaatimuksen mukaan ole realistinen vaihtoehto.

Oikaisuvaatimuksen lopuksi kaavamuutoksen tarpeellisuutta perustellaan yrityksen pitkällä historialla nykyisellä paikallaan sekä merkityksellä paikalliselle yhteisölle palveluiden ja elämyksien tuottajana sekä työllistäjänä.

Vastaus:

Oikaisuvaatimuksessa luetellut muut lisämaata hakeneet ja saaneet yritykset eivät kahta lukuunottamatta ole missään määrin vertailukelpoisia kyseessä olevaan kaavamuutoshakemukseen. Yritykset ovat laajentuneet omistamilleen maa-alueille tai ostaneet kunnalta asemakaavan mukaisen tontin. Kaavamuutosta ovat viime vuosina hakeneet listatuista yrityksistä Cahkal Hotel ja Santa’s Hotels Rakka. Kummassakaan tapauksessa tontteja ei ole laajennettu lähivirkistysalueille (kaavamerkintä VL).

Cahkal Hotellin tonttia koskevassa kaavamuutoksessa yritykselle vuokratut kaksi RM -tonttia muutettiin yhdeksi tontiksi. Kysymyksessä ei ollut lisämaan hakeminen vaan paremmin rakentamiseen sopivan rakennuspaikan muodostaminen. Vuokra-alueen pinta-ala väheni kaavamuutoksen seurauksena ja rakennusoikeus säilyi ennallaan, joten tätäkään tapausta ei voida pitää vertailukelpoisena Kilpissafarien kaavamuutoshakemuksen kanssa.

Santa’s Hotels Rakka sen sijaan haki kaavamuutosta, jossa tavoitteena oli tontin laajentaminen Retkeily- ja ulkoilualueelle (kaavamerkintä VR) sekä rakennusoikeuden lisääminen. Kaavamuutos toteutettiin hakemuksen mukaisesti. Tämäkään tapaus ei kuitenkaan ole sijainnin puolesta vertailukelpoinen Kilpissafarien hankkeen kanssa, koska laajennusalue sijaitsi asemakaavoitetun alueen reunalla kaukana Kilpisjärven rannasta. Alueella ei myöskään ole omakotiasutusta.

Oikaisuvaatimuksessa mainittu päätösehdotuksen väite ”Tsahkalluoktantie on omakotialuetta ja laajamittainen yritystoiminta ei näin ollen ole tarkoituksenmukaista ko. alueella.” pitää kyllä paikkaansa. Alueella oleva yksi RM -tontti (rakennusoikeus 200 k-m²) on tarkoitettu pienimuotoiseen yritystoimintaan. Laajamittainen yritystoiminta ei ole omakotialueella tarkoituksenmukaista.

Kilpissafarien rajanaapurina toimivan Lapland Hotels ja Safaris -matkailuyrityksen tontti rajautuu Kilpisjärven rantaviivaan ja välittömästi Tsahkalluoktantien omakotialueeseen 200 metrin matkalta kuten oikaisuvaatimuksessa todetaan. Asemakaavassa hotellitontin ja omakotialueen välissä on kuitenkin kävelytie ja kulku hotellille on suoraan valtatieltä, joten hotelli ei sijaitse omakotialueella vaan sen läheisyydessä omana rakennuskorttelinaan.

Epäilemättä Kilpissafarien tontin laajentaminen ja uusien palvelu- ja varastotilojen rakentaminen olisi ahtaalla tontilla toimivalle yritykselle tärkeää ja mahdollistaisi yrityksen kasvun. Kunnanhallituksen päätös 28.5.2024 § 99 ei kuitenkaan ole paikallista yrittäjää syrjivä, eikä sisällä virheellistä tietoa niin kuin oikaisuvaatimuksessa väitetään. Kunnanhallitus käsittelee kaavamuutoshakemukset aina tapauskohtaisesti.

Kilpissafarien tontilla on voimassa 15.12.2003 hyväksytty Kilpisjärven kyläalueen asemakaava. Tuolloin kaavoittajan vastineessa Kilpissafarien silloisen omistajan muistutukseen kaavaehdotuksesta on todettu näin: ”Rakennusoikeuden nostaminen 300 ei ole perusteltua, sillä pitkän tähtäyksen tavoitteena on moottorikelkkojen siirtyminen pois asuntoalueelta. Uusi paikka on osoitettu Alakilpisjärven pohjukkaan kortteliin 25. Kunta on halunnut sallia nykyisen yrityksen toimintamahdollisuudet pienimittakaavaisena toimintana. Suurten tilojen rakentaminen tälle paikalle johtaisi pitkällä tähtäyksellä hukkainvestointeihin ja ympäristöhäiriöiden jatkumiseen asuntoalueella.”

Ehdotus

Esittelijä

  • Marja-Riitta Aalto, hallintojohtaja, marja-riitta.aalto@enontekio.fi

Kunnanhallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi oikaisuvaatimuksen ja kuuluttaa Kilpisjärven korttelin 18 asemakaavan muutoksen vireille sekä asettaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville (MRL 63 §).

Eriävä mielipide

  • Leena Palojärvi
    Jätän suullisen eriävän mielipiteen

    Pekka Tjäderhane
    Jätän päätöksestä eriävän mielipiteen.

Esteellisyys

  • Elli-Maria Kultima

Kokouskäsittely

Elli-Maria Kultima ilmoitti olevansa esteellinen asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi (hallintolaki 28.1 § kohta 1). Kultiman henkilökohtainen varajäsen Ulla Keinovaara osallistui asian käsittelyyn ja päätöksentekoon tämän pykälän osalta.

Ennen päätöksentekoa kunnanhallitus kuuli maankäyttöinsinööri Kai Takkusta asiasta.

Anja-Maija Lundell teki muutosehdotuksen, "Esitän, että kunnanhallitus hyväksyy oikaisuvaatimuksen ja kuuluttaa Kilpisjärven korttelin 18 asemakaavan muutoksen vireille sekä asettaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville (MRL 63 §)."

Helinä Hautamäki ja Ulla Keinovaara kannattivat Lundellin ehdotusta.

Koska kokouksessa oli tehty kannatettu muutosehdotus, suoritettiin äänestys. Pohjaehdotus JAA, Anja-Maija Lundellin muutosehdotus EI.

Äänestyksessä JAA-ääniä annettiin 3 ja EI-ääniä 4. Anja-Maija Lundellin muutosehdotus tuli kunnanhallituksen päätökseksi.

Tämä asia käsiteltiin § 139 jälkeen. Asian käsittelyn jälkeen siirryttiin  § 140.

Äänestystulokset

  • Kyllä 3 kpl 43%

    Pekka Tjäderhane, Leena Palojärvi, Oula-Matti Palojärvi

  • Ei 4 kpl 57%

    Anja-Maija Lundell, Helinä Hautamäki, Tytti Valkeapää, Ulla Keinovaara

Tiedoksi

oikaisuvaatimuksen tekijä, maankäyttöinsinööri

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois- Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 189, 90101 Oulu
Käyntiosoite: Isokatu 4, Oulu
Sähköpostiosoite: pohjois- suomi.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero:029 5642 841
Puhelinnumero: 029 5642 800 (vaihde)
Virka- aika: ma - pe kello 8.00 – 16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi
hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta osoitteesta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Enontekiön kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: Ounastie 165, 99400 Enontekiö
Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)enontekio.fi
Puhelinnumero: 040 481 9484
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 - 15.00.

Pöytäkirjan tarkastus- ja allekirjoituspäivä sekä pöytäkirjan verkkoon julkaisupäivä esitetään kunkin pöytäkirjan allekirjoitussivulla.
Asianosaiselle lähetettävään valitusosoitukseen merkitään lähettämispäivä ja-tapa.