Elinvoimalautakunta, kokous 7.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 85 Matkailuneuvonnan järjestäminen

ENODno-2024-381

Valmistelija

  • Kati Shibutani, yritys-ja kehittämisasiantuntija, kati.shibutani@enontekio.fi

Perustelut

Enontekiön kunnalla ja Metsähallituksella on ollut toistaiseksi voimassa oleva palvelusopimus Enontekiön matkailuneuvonnan hoitamisesta vuodesta 2018. Metsähallitus on irtisanonut sopimuksen 1.7.2024 kuuden kuukauden irtisanomisajalla, joten matkailuneuvonta päättyy luontokeskuksessa 31.12.2024. Sopimuksen mukaan Metsähallitus on vastannut Tunturi-Lapin ja Kilpisjärven luontokeskusten aukioloaikoina Enontekiön kunnan matkailuneuvonnan päivittäiskävijöiden palvelusta sekä infon puhelinpalvelusta. Matkailuneuvonnan sähköpostin hoitaminen ei ole kuulunut sopimuksen piiriin vaan se on hoidettu kunnan henkilöresursseilla.

Metsähallituksen Tunturi-Lapin ja Kilpisjärven luontokeskukset ovat auki 1.1.2025 alkaen rajoitetusti. Metsähallitus tiedottaa luontokeskusten aukioloajoista ja mahdollisista palveluista erikseen.

Enontekiön kunta järjesti webropol-kyselyn Enontekiöllä toimiville yrittäjille 22.-27.10.2024. Kyselyn tavoite oli kartoittaa ajatuksia ja toiveita muutokseen liittyen sekä löytää uusia toimijoita hoitamaan matkailuneuvonnan kokonaisuutta (päivittäiskävijöiden palvelu ja puhelin- sekä sähköpostineuvonta). Kyselyyn tuli määräaikaan mennessä 11 vastausta. Kysymykseen, onko yrityksenne kiinnostunut tarjoamaan em. matkailuneuvonnan kokonaisuutta tuli ei-vastauksia 64% ja ehkä-vastauksia 36%. Kyllä-vastauksia oli 0%. Vastaajista 73% kannatti ympärivuotista ja 23% sesonkiluonteista palvelua. Näkemykset sesonkiajoista, jolloin matkailuneuvontaa tulisi järjestää, olivat talven osalta kevättalvi / joulu-maaliskuu ja kesän osalta ajankohdat 15.6.-15.9. / 15.3.-25.9. Matkailuneuvonnan järjestämistä seitsemänä päivänä viikossa kannatti 64% ja viitenä päivänä viikossa 36% vastaajista.

Enontekiön kunta pitää Enontekiön matkailuneuvonnan hoitamista tärkeänä asiana ja katsoo, että kunnan henkilöstöresursseilla on mahdollista hoitaa jatkossakin sähköpostitse tapahtuva matkailuneuvonta. Tämän lisäksi Enontekiön kunta tehostaa matkailuneuvontaa kunnan nettisivujen kautta ja eri some-kanavissa ja -ryhmissä, joiden merkitys on kasvanut myös matkailussa ja etenkin etukäteismateriaalin ja -tiedon hankkimisessa. Päivittäiskävijöiden palvelemiseksi kunta antaa Enontekiön yrittäjien käyttöön QR-koodeja, jotka ohjaavat kunnan matkailusivulle osoitteeseen enontekiolapland.com. Em. nettisivu tarjoaa laaja-alaisen informaation Enontekiön matkailumahdollisuuksista. Sen sijaan puhelimitse tapahtuvan matkailuneuvonnan merkitys tulee vähenemään tulevaisuudessa, koska jo nyt merkittävä osa matkailijoista hakee tietoa akuutteihin kysymyksiinsä netistä, majapaikan vastaanotosta tai paikallisilta ihmisiltä.   

Vuosi 2025 tulee olemaan matkailuneuvonnan hoitamisessa eräänlainen siirtymävuosi. Edellä kuvatun mukaista matkailuneuvovonnan hoitamisen toimintamallia voidaan tarkastella myöhemmin uudelleen. 

   

Ehdotus

Elinvoimalautakunta päättää, että Enontekiön kunnan matkailuneuvonta toteutetaan 1.1.2025 lähtien siten, että kunnan henkilöstöresursseilla hoidetaan matkailun sähköpostineuvonta ja päivittäiskävijöiden palvelemiseksi kunta antaa Enontekiön yrittäjien käyttöön QR-koodeja, jotka ohjaavat enontekiolapland.com -sivulle. Lisäksi some-kanavissa ja -ryhmissä tapahtuvaa matkailuneuvontaa tehostetaan osana nykyaikaista matkailuneuvontaa ja -markkinointia. 

 

Päätös

Ehdotuksen mukaan.

Kokouskäsittely

Käytiin vilkasta keskustelua aiheesta. Outi Kurkela ja Helinä Hautamäki tunnistivat omissa puheenvuoroissaan matkailun muuttuneen toimintaympäristön. Per-Oula Juuso otti esille porotalouden ja paliskuntien näkökulman matkailun kehittämisessä. Sari Norrgård totesi, että enontekiolapland.com -sivulla matkailijoille kerrotaan myös porotalouden merkityksestä Enontekiöllä. Virpi Labba esitti huolen, että kunnan matkailusivulle ohjaava QR-koodi kuulostavaa hieman tylyltä. Yritys- ja kehittämisasiantuntija totesi, että kunnan tavoitteena on saada QR-koodeja paikkoihin, jotka sijoittuvat matkailijoiden luonnollisten liikkumisvirtojen varrelle (mm. kauppoihin ja niiden ilmoitustauluille).